روش های بازاریابی اینترنتی

سئو چیست و مراحل سئو سایت

دوشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۱:۲۱ ب.ظ

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:

سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) به معنای فریب و یا دستکاری موتور‌های جستجو با روش‌های غیر اخلاقی نیست. آن‌ها برای کمک کردن به بهبود رویت و ارتباط وب سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبه‌بندی بالا، ایجاد شده‌اند.

سئو را می‌توان مجموعه‌ای از روش‌ها برای تغییر استراتژیک وب سایت‌ها دانست. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، می‌پردازد.

سئو فرآیند ساده‌ای نیست که به راحتی پیاده‌سازی شود زیرا نیازمند دانش زیاد، علم پیش زمینه‌ای و صبر است. موتور‌های جستجو با تغییر مداوم الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود غیر قابل پیش‌بینی هستند؛ بنابراین وظیفه مهندسین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه است.

الگوریتم رتبه‌بندی گوگل دارای بیش از 200 معیار جهت رتبه‌بندی یک سایت است. از این رو مهندسین سئو می‌بایست مهم‌ترین این معیار‌ها را جهت پیاده‌سازی موفق سئو بدانند.

سئو چگونه به کسب و کار شما کمک می کند؟

عملکرد فوق العاده گوگل در این زمینه را می توان اینطور تفسیر نمود که کاربران کمتر زمانی است که هنگام جستجو به نتایج صفحات بعدی گوگل نیاز پیدا می کنند. این مورد محبوبیت و استفاده از گوگل را دو چندان کرده است و به همین دلیل کاربران برای هر کاری بدون درنگ به سراغ گوگل می روند.

از طرف دیگر هنگامی که کاربر موضوعی را جستجو کرد قطعا به موضوع علاقمند است و یا نیازمند محصولی خاص است پس کاربرانی که از طریق موتور جستجو وارد سایت می شوند با احتمال بالایی تبدیل به مشتری شما خواهند شد.
با توجه به دو موضوع فوق می توان اهمیت سئو سایت را درک نمود. هنگامی که شما بر روی سئو سرمایه گذاری می کنید در واقع بر روی هدفمندترین روش بازاریابی تمرکز کرده اید. اما با توجه به تخصصی شدن امر سئو، اینکه سئو شما توسط چه کسی انجام گردد خود سوالی اساسی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
پیش از اینکه پاسخ سوال فوق را دهیم با انواع سئو آشنا می شویم تا پاسخ سوال فوق در رابطه با انتخاب فرد مناسب جهت سئو  وب سایت برایتان قابل درک باشد.

چگونه سایتمان را برای گوگل بهینه نماییم ؟

بر طبق تصویر فوق برای اینکه یک سایت سئو باشد باید یکسری فاکتورها را رعایت شود ، همانطور که میدانید خزندهای ( کرائلر ) موتورهای جستجو فقط کد های صفحات وب را می بینند و با آنالیز آنها به طبقه بندی سایت ها میپردازند حال آنکه مدیران سایت ها باید به نحوی فعالیت نمایند که سایت آنها هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران جذاب باشد تا باعث جذب بازدید کننده و افزایش فروش محصولات یا معرفی خدمات به کاربران فراهم شود .

چه چیزهایی با سئو اشتباه گرفته می‌شوند؟

گاهی اوقات، کسانی که با SEO آشنا نیستند،‌ آن را به عنوان یک جانشین رایگان برای بازاریابی و تبلیغات در نظر می‌گیرند.

اما باید به خاطر داشته باشیم که توجه به اصول سئو اگر به شیوه‌ای علمی و دقیق و تخصصی انجام شود، اتفاقاً راهکاری زمان‌بر، دشوار و گران‌قیمت است.

کسب و کاری که می‌خواهد در موتورهای جستجو وضعیت مطلوبی داشته باشد، باید نکات بسیاری را رعایت کند که موارد زیر، تنها بخش کوچکی از آنهاست:

 تولید دائمی محتوای اصیل و بدون کپی کاری

 به روز کردن محتوای قدیمی بر اساس اطلاعات و نیازهای جدید

 ایجاد حس رضایت در خوانندگان و کاربران

 قانع کردن بازدیدکنندگان به اینکه مدت بیشتری را در سایت شما بگذرانند

همه‌ی این کارها، هزینه‌بر هستند و همیشه و هر روز بخشی از وقت و منابع شما را به خود اختصاص خواهند داد.

SEO همچنین، یک کمپین تبلیغاتی نیست که به عنوان یک پروژه با بودجه‌ای مشخص و در یک محدوده‌ی زمانی مشخص، اجرا شود.

همچنانکه یک مجموعه تکنیک و اصول فنی هم نیست.

بلکه نوعی نگرش به محیط وب و تولید محتوا و شکلی متفاوت از حضور در فضای آنلاین است.

اگر چنین نگاهی را باور نداشته باشیم، به احتمال زیاد SEO به یکی از شیوه‌های قدرتمند برای هزینه کردن بی‌فایده‌ی پول و منابع کسب و کار ما تبدیل خواهد شد.

هدف سئو سایت چیست و چرا سئو مهم است ؟

در بازار رقابتی امروز سئو مهم‌تر از همیشه خودنمایی می کند. میلیون‌ها کاربر از موتورهای جستجو برای حل مشکلات و پیدا کردن پاسخ سوالات خود استفاده می کنند. بنابراین به وضوح روشن است اگر صاحب یک وبلاگ ، سایت یا فروشگاه اینترنتی باشید سئو می‌تواند باعث رشد و رسیدن به اهداف کسب و کارتان شود.

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

سئو و بهینه سازی یک سایت فرآیندی زمانبر و مستمر است. تکنیک ها و روش های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام میتوانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند. برای موفقیت در سئو هر سایت نیازمند 3 بازوی اصلی هستیم که عبارتند از:

سه بازوی اصلی برای موفقیت در سئو چیست

آیا سئو انواع مختلفی دارد؟

خب پاسخ ساده است؛ بله. سئو 2 نوع مختلف دارد که به آن‌ها سئو یا بهینه‌سازی داخلی (On-Page SEO) و سئو یا بهینه‌سازی خارجی (Off-Page SEO) می‌گوییم.

سئوی داخلی سایت چیست؟

منظور از سئوی داخلی، بهینه‌سازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، با هدف رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک سایت است. با سئوی داخلی، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و می‌خوانند، موضوع آن را درک می‌کنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران می‌شناسند.

خب، برای انجام سئوی داخلی سایت دقیقاً باید چه‌کار کنیم؟ نظر من این است که از چک لیست جادویی سئوی داخلی استفاده کنید!

چک‌لیست سئوی داخلی سایت

بهینه کردن آدرس (URL) تمام صفحات سایت

یکی از بخش‌هایی که گوگل به آن توجه می‌کند، آدرس صفحات مختلف سایت است. تجربه نشان داده است که هر چقدر که این آدرس کوتاه‌تر، خواناتر و با موضوع محتوای شما مرتبط باشد، تاثیر بهتری روی سئو دارد. 
  1. تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)

تحقیق کلمات کلیدی یعنی اینکه بررسی کنیم و ببینیم مخاطبان هدف ما در اینترنت به دنبال چه چیزهایی هستند و برای رسیدن به آن‌ها چه کلماتی را جستجو می‌کنند. شما می‌توانید با توجه به این کلمات محتوای سایت خود را تولید کنید یا آن‌ها را بهبود ببخشید. اگر تحقیق کلمات را به درستی انجام دهید، هم مخاطبانتان را بهتر می‌شناسید و هم می‌توانید وضعیت سئوی سایتتان را بهتر کنید.

توجه: تحقیق کلمات کلیدی به منظور جذب بازدیدکننده برای سایت انجام نمی‌شود، بلکه هدف از آن، جذب آن دسته بازدیدکنندگانی است که محتوای سایت شما برایشان سودمند بوده و دقیقاً به دنبال محتوا یا محصول شما هستند.

  1. بهینه سازی عنوان سئو یا Meta title

عنوان سئو چیست؟ عنوان سئو همان عبارتی است که در صفحۀ نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. همیشه سعی کنید عنوان سئوی مطالبتان را جذاب بنویسید و نکات زیر را در آن‌ها رعایت کنید.

  • تا جای امکان سعی کنید کلمۀ کلیدی هدف را در ابتدای عنوان سئوی صفحه قرار دهید و سپس به آن صفت و جزئیات دیگری (مثل راهنما، بررسی، 2018، برترین) اضافه کنید.
  • تعداد کلمات عنوان کمتر از 55 کاراکتر باشد.
  • عنوان مطلب یا عنوان سئو را حتماً داخل تگ <H1> قرار دهید. (برخی سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس به طور خودکار این کار را انجام می‌دهند، اما اگر CMS شما نوع دیگری‌ست کدها را حتماً چک کنید.)
  • زیرتیترهایی غیر از عنوان اصلی را داخل تگ <H2> قرار دهید و سعی کنید از کلمات کلیدی هدف در آن‌ها استفاده کنید.
  1. رعایت ساختار در نوشتار متن (بهینه‌سازی H1، H2 و H3)

هنگام تولید محتوا برای وبلاگ همیشه سعی کنید که ساختار را در نوشته‌هایتان رعایت کنید. برای رعایت ساختار عنوان را با سرنویس1 (H1)، تیترهای اصلی را با سرنویس2 (H2) و زیر شاخه‌های آن‌ها را با H3، H4 و... مشخص کنید. این کار هم گوگل را برای خواندن مطلبتان بهتر راهنمایی می‌کند و هم کاربران را. به تصویر زیر نگاه کنید، همانطور که می‌بینید عنوان یا موضوع اصلی صفحه که در این‌جا آبنبات‌فروشی است با تگ <H1>، زیر شاخه‌‌های آبنبات‌فروشی که به دو دستۀ آبنبات شکلاتی و میوه‌ای تقسیم شده‌اند در تگ <H2> و زیر شاخه‌های آن‌ها نیز در تگ <H3> قرار گرفته‌اند. شما هم با توجه به موضوع و بخش‌بندی‌های متن‌تان باید ساختاری متناسب را ایجاد کنید و عنوان‌های هر بخش را با تگ‌های <H> جدا کنید.

  1. بهینه‌سازی انکرتکست‌ها

منظور از انکر تکست همان عنوان لینک است. حالا چطور باید انکر تکست‌ها را بهینه کنیم؟

  • از کلمات کلیدی در انکرتکست‌ها استفاده کنید.
  • انکر تکست باید مرتبط با موضوع صفحۀ لینک شده باشد.
  • برای انکر تکست‌ها استراتژی داشته باشید. 
  1. بهینه سازی توضیحات متا یا Meta Description

منظور از توضیحات متا یا متا دیسکریپشن متنی است که برای نمایش داده شدن در قسمت توضیحات گوگل نوشته می‌شود

تعداد کاراکترهایی که در توضیحات متا می‌توانید استفاده کنید در ابتدا - طبق استانداردهای گوگل – محدود به 155 تا 165 کاراکتر بود، بعد از مدتی در دسامبر سال 2017 گوگل اعلام کرد بر اساس الگوریتم‌های جدید تا 325 کاراکتر قابل نمایش است. اما همین چند وقت پیش یعنی 14 می 2018، خبر جدیدی به گوش رسید. گوگل اعلام کرد که تعداد کاراکترهای توضیحات متا به طور متوسط کمی کمتر شده، اما اینکه گوگل چه تعداد از آن‌ها را نمایش دهد بستگی به محتوای صفحه و توضیحات نوشته شده در متا دیسکریپشن (توضیحات متا) دارد.

در توضیحات متا حتماً از کلمات کلیدی استفاده کنید، اما آن را بیش از حد با کلمات کلیدی پر نکنید. سعی کنید خیلی ساده و راحت، طوری که هم گوگل متوجه شود و هم کاربر مقصود و کلیات محتوای صفحه را بفهمد، توضیحات متا را بنویسید.

  1. رعایت کردن چگالی کلمات کلیدی

قبل از هر چیزی سعی کنید در صد کلمۀ اول محتوایتان از کلمات کلیدی هدف استفاده کنید. در ادامه هم کلمات کلیدی را طوری در متن توزیع کنید که هم گوگل منظور شما را بفهمد و هم اینکه لطمه‌ای به مفهوم مقاله وارد نشود. چون به هر حال جستجوی معنایی (Semantic Search) گوگل و الگوریتم مرغ مگس خوار در حال پیشرفت است و پر کردن متن با کلمات کلیدی بدون در نظر گرفتن بار معنایی آن‌ها نه تنها سودی ندارد بلکه به ضررتان هم خواهد بود.

لینک‌سازی داخل سایت

لینک سازی در بخش سئوی داخلی سایت به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • لینک دهی به سایر مطالب یا محصولات وب‌سایت خودتان

سعی کنید در هر مطلب 2 تا 5 لینک به سایر مطالب داشته باشید. چرا؟ چون این کار باعث می‌شود کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند و به گوگل این پیام را برسانند که سایت شما را دوست دارند، پس این فرایند به طور خود به خود باعث افزایش بازدید سایت شما می‌شود.

  • لینک دادن به وب‌سایت‌های خوب دیگران

متاسفانه برخی از دوستان وبمستر و کارشناس محتوا در این مورد کمی خساست به خرج می‌دهند و فکر می‌کنند که این کار باعث بالا رفتن ارزش سایت رقیب می‌شود. خب این موضوع کاملاً درست است؛ اما حُسن این کار در چیست؟

اولاً با این کار به گوگل نشان می‌دهید که محتوای صفحۀ شما مرتبط با آن صفحۀ خوبی است که لینک کرده‌اید و شاید حتی این پیغام را به گوگل برسانید که مطلبی کامل‌تر از نوشتۀ رقیب تولید کرده‌اید. از طرف دیگر این کار شما نیت خوب شما را به رقبا نشان می‌دهد و احتمال دارد که آن‌ها هم دلشان نرم شود و لینک سایت شما را در سایتشان قرار دهند :D.

  1. استفاده کردن از کدهای نشانه‌گذاری اسکیما

کدهای اسکیما مانند سیگنال‌هایی هستند که به گوگل می‌فهمانند یک بخش مشخص از سایت دربارۀ چه چیزی صحبت می‌کند. مثلاً با یک تکه کد اسکیما می‌توان نشان داد که در این بخش سایت نظرسنجی کاربران قرار داد، یا محتوای این بخش دربارۀ یک فیلم سینمایی است یا حتی از این قسمت می‌توان یک بازی دانلود کرد.

البته این کدها یکی دوتا نیستند، با مراجعه به سایت schema.org تمام کدهای اسکیما را می‌توانید ببینید و در صورت لزوم از آن‌ها در سایتتان استفاده کنید. حالا شاید بپرسید که استفاده از کدهای schema چه تاثیری رو سئوی سایت دارد؟ برای اینکه جواب سوالتان را پیدا کنید همین حالا یک تب جدید در مروگرتان باز کنید و نام یک شخصیت یا فیلم معروف را در گوگل جستجو کنید. حالا در سمت راست صفحه نتایج چه می‌بینید؟ به احتمال زیاد در سمت راست صفحه یک سری اطلاعات طبقه‌بندی شده را می‌بینید. خب شاید فکر کنید که اطلاعات فقط از سایت‌های خارجی گرفته می‌شوند پس تاثیری روی سایت ما ندارد. اگر نظرتان این است خوب به تصاویر زیر نگاه کنید.

در تصویر سمت راست یک لینک فارسی را به صورت دانلود رایگان نرم‌افزار مشاهده می‌کنید که مقصد آن سایت ایرانی soft98.ir است. در تصویر سمت چپ اما سه لینک فارسی به سایت‌های دیجی‌کالا، بازی سنتر و زومجی چشم می‌خورد! پس می‌توان نتیجه گرفت که گوگل به سایت‌های ایرانی هم توجه دارد و با تولید محتوای ارزشمند و رعایت اصول سئو می‌توان به جایگاه اطلاعات طبقه‌بندی شده نفوذ کرد.

  1. بهینه سازی تصاویر سایت

حتماً می‌دانید که سرعت بارگذاری صفحات سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. کاربران وقت کمتری روی سایت‌های کُند می‌گذارند و با بستن زودهنگام صفحه به گوگل می‌فهمانند که این سایت خوب نیست. حالایکی از عوامل تاثیر گذار روی سرعت سایت چیست؟ حجم عکس‌ها! با بهینه کردن حجم عکس‌ها می‌توانیم به بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت کمک می‌کنیم. توصیه می‌کنم برای اینکه بتوانید حجم تصاویر سایتتان را بدون افت کیفیت کاهش دهید، از وب‌سایت Optimizilla کمک بگیرید.

نکتۀ دیگری که در خصوص بهینه سازی تصاویر سایت وجود دارد، انتخاب نام مناسب برای آن‌ها و استفاده ازتگ Alt است. تگ Alt به موتورهای جستجو کمک می‌کند متوجه موضوع عکس و ارتباط آن با متن شوند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، پست‌هایی که حداقل یک عکس در آن‌ها به‌کار رفته نسبت به پست‌هایی که بدون عکس هستند جایگاه خیلی بالاتری دارند.

  1. ریسپانسیو بودن سایت یا هماهنگی با گوشی‌های موبایل

در سال 2015 گوگل رسماً اعلام کرد، سایت‌هایی که ریسپانسیو یا همان واکنش‌گرا نباشند به جایگاه‌های پایین‌تر نتایج گوگل نزول خواهند کرد. ریسپانسیو بودن سایت به این معنی است که وقتی صفحه را کوچک و بزرگ می‌کنید، یا در دستگاه‌های دیگری مثل موبایل و تبلت آن را باز می‌کنید، ساختار ظاهری آن بهم نریزد.

و... بالاخره وعدۀ گوگل عملی شد. کم‌کم سایت‌هایی که ریسپانسیو نبودند موقعیتشان را از دست دادند و به رتبه‌های پایین‌تری رسیدند. پس در زمان طراحی سایت این نکته را حتماً لحاظ کنید و سایتی طراحی کنید کهریسپانسیو باشد.

سئوی خارجی سایت چیست؟

سئوی خارجی مکمل سئوی داخلی سایت است. منظور از سئوی خارجی یا Off-page SEO اقداماتی است که در بیرون از سایتمان (در صفحات دیگر دامنه، سایت‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی) انجام می‌دهیم تا جایگاهمان را در نتایج گوگل بهتر کنیم و رنک بهتری بگیریم.

چک‌لیست سئوی خارجی سایت

در این قسمت به بررسی بخش‌های مختلف سئوی خارجی سایت می‌پردازیم
  1.  استفاده از لینک‌سازی خارجی

منظور از لینک‌بیلدینگ یا لینک‌سازی خارجی، دریافت لینک از سایت‌های دیگر به سایت خودمان است. موتورهای جستجوگر از لینک ها برای تعقیب وب سایت ها استفاده می کنند؛ آنها لینک‌های موجود در بین تک‌تک صفحات وب سایت‌تان را دنبال می‌کنند و در تصویری بزرگتر، تمام لینک‌های موجود در بین وب‌سایت‌ها را زیر نظر دارند.

روش‌های مختلفی برای لینک‌سازی خارجی وجود دارد که برخی از آن‌ها جزو تکنیک‌های کلاه‌سیاه محسوب می‌شوند و برخی دیگر کلاه‌سفید. توصیۀ ما استفاده از تکنیک‌های کلاه‌سفید است. برای مثال تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت که باعث می‌شود سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر از مطالب شما استفاده کنند و به سایتتان به عنوان منبع لینک بدهند، جزو تکنیک‌های کلاه سفید است و خرید بک‌لینک‌های اسپم (لینک‌هایی که از سایت‌های بی‌کیفیت خریداری شده‌اند) جزو تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه.

اگر جزو افرادی هستید که رتبۀ سایتشان را با لینک‌سازی اسپم از دست داده‌اند نگران نباشید؛ همیشه راه بازگشتی هست! شما می‌توانید تمام لینک‌های اسپم را پاک کنید و دوباره از راه درست اقدام به لینک‌سازی کنید.

  1. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

حضور و فعایت در شبکه‌های اجتماعی دو مزیت بزرگ برای شما دارد.

مزیت اول: به لینک‌سازی کمک می‌کند؛ یعنی شما می‌توانید در شبکه‌های مختلف از جمله لینکدین و گوگل‌پلاس لینک‌هایی به مطالب سایتتان ایجاد کنید.

مزیت دوم: برندسازی می‌کنید؛ در واقع شما با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی چه بخواهید و چه نخواهید در حال برندسازی هستید! برای مثال معرفی یکی از مطالب مفید و باارزش سایتتان را در شبکه‌ی اجتماعی لینکدین قرار می‌دهید؛ با این کار توجه مخاطبان به مطلب شما جلب شده، دربارۀ آن صحبت می‌کنند، نظر می‌دهند و اگر آن را دوست داشته باشند با دیگران به اشتراک می‌گذارند. تمامی این فعالیت‌ها کمک بسیاری به برندسازی شما می‌کند.

  1. جلب اعتماد گوگل

Trust یا جلب اعتماد گوگل نه کار خیلی سختی است و نه خیلی آسان! تمام نکاتی که تا اینجا گفتیم به نوعی می‌تواند روی اعتماد گوگل به شما تاثیر بگذارد. اما بیایید کمی بیشتر این بحث را باز کنیم. گوگل به سه چیز توجه ویژه‌ای دارد.

  • اعتبار یا Authority وب‌سایت

حتماً تا حالا شنیده‌اید که می‌گویند خانم یا آقای ایکس آدم معتبری است؛ اما چگونه دربارۀ یک نفر به چنین نتیجه‌ای می‌رسیم؟ خود من با فاکتورهایی مثل خوش‌قولی، وقت‌شناسی، خوش‌حسابی، رفتار خوب و صداقت یک نفر به این نتیجه می‌رسم که آدم معتبری است. خب در مورد وب سایت هم به همین شکل است. وبسایتی که محتوای خوب و هدفمندی دارد، به نیاز کاربران توجه می‌کند و به‌طور منظم در حال به‌روزرسانی است، از نظر گوگل و کاربران وبسایت معتبری شناخته می‌شود. وقتی اسم برندی زیاد در اینترنت جستجو شود و از طرف وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف لینک دریافت کند، گوگل به اعتبار آن پی می‌برد و امتیازاتی برای آن لحاظ می‌کند.

  • تاریخچۀ وب‌سایت

سایت‌هایی که مدت زیادی از شروع به کارشان می‌گذرد در مقایسه با سایت‌های تازه تاسیس تاریخچه بیشتری دارند، به همین دلیل هم اعتماد گوگل به آن‌ها نسبتاً بیشتر است. اگر سایت تازه تاسیسی دارید نگران نباشید؛ با به‌کار گیری نکاتی که در این مقاله گفته شده می‌توانید به مرور زمان اعتبار خوبی نزد گوگل کسب کنید.

  • تهیه گواهی SSL

با تهیه گواهی (SSL (Socket Secure Layer از شرکت ارائه دهندۀ هاست، می‌توانید در صفحات مهم سایتتان به جای پروتکل Http از پروتکل Https یا همان پروتکل امن انتقال اَبَر متن استفاده کنید. 

  • هر آنچه باید درباره HTTPS و SSL بدانید!
  • نکات مهم سئو برای استفاده از https در سایت

آیا رفتار کاربران روی سئو تاثیر دارد؟

مسلماً بله! گوگل رفتار کاربران را بررسی و ذخیره می‌کند، پس طبیعتاً رفتار کاربران روی سئو هم تاثیر خواهد گذاشت. اما چگونه؟

اگر از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده کرده باشید حتماً می‌دانید که گوگل اطلاعاتی مانند این‌که کاربران از چه مرورگری استفاده کرده‌اند، با جستجوی چه کلماتی به سایت شما رسیده‌اند، چند صفحه را در سایت شما باز کرده‌اند، چه مدت زمانی را در سایت شما سپری کرده‌اند، نرخ پرش سایت چقدر بوده و ... را به شما می‌دهد؛ پس میتوان نتیجه گرفت که گوگل به مسیری که کاربران طی میکنند تا به نتیجۀ دلخواهشان برسند توجّه ویژه‌ای دارد.

از طرف دیگر، در سال 2013 الگوریتم دیگری با نام مرغ مگس‌خوار به موتور جستجوی گوگل اضافه شد که وظیفۀ آن نشان دادن بهترین نتیجه به کاربران بود. این الگوریتم در عین حال که محتوای سایت شما به صورت دقیق آنالیز می‌کند، رفتار کاربران را نیز زیر نظر دارد. برای مثال وقتی کاربران در صفحۀ نتایج سومین نتیجه را به اولین نتیجه ترجیح می‌دهند، یا بعد از ورود به یک صفحه فوراً آن را می‌بندند، به گوگل این پیغام را می‌دهند که این صفحه با جستجوی من مرتبط نبود یا محتوای خوبی نداشت.

پس یادتان باشد: هنگام تولید محتوا یا طراحی سایت حتماً کاربران را در نظر بگیرید و ظاهر و محتوای سایت را طوری پیاده کنید که به درد کاربران بخورد و آن‌ها را در صفحۀ شما نگه دارد.

تکنیک‌های سئو (SEO techniques)

تکنیک‌های بهینه سازی سایت به دوبخش کلی تقسیم شده اند :

  • بهینه سازی کلاه سفید (White Hat SEO): شامل تکنیک‌های که موتورهای جستجو به عنوان بخشی از یک طراحی خوب و مفید برای کاربران تلقی می‌کنند.
  • بهینه سازی کلاه سیاه (Black Hat SEO): شامل روش‌های است که موتورهای جستجو آنها را تایید نمی‌کنند و در تلاش برای به حداقل رساندن اثرات آنها هستند. این تکنیک‌ها به عنوان اسپم هم شناخته می‌شوند.

بهینه سازی کلاه سفید (White Hat SEO)

تکنیک‌ های سئو در این بخش دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • با دستور العمل‌ و استانداردهای موتورهای جستجو مطابقت دارند
  • محتوای نازک و کپی شده (Duplicate content) ارایه نمی‌شود
  • تضمین می‌کند که محتوای تولید شده برای کاربران ایجاد شده است و نه صرفا برای موتورهای جستجو
  • تضمین می‌کند محتوای که یک موتور جستجو ایندکس می کند همان محتوای باشد که هنگام ورود کاربر از طریق موتور‌های جستجو مشاهده می‌کند.

بهینه سازی کلاه سیاه (Black Hat SEO)

تکنیک‌ های سئو کلاه سیاه بر این اساس شناخته می‌شوند:

  • تلاش برای بهبود رتبه با فریب و برخلاف رویه‌های موتورهای جستجو
  • هدایت از یک صفحه که مخصوص موتورهای جستجو در نظر گرفته شده است به صفحه دیگر
  • هدایت کاربران به یک صفحه که محتوای آن متفاوت از محتوای نشان داده شده در موتورهای جستجو است
  • مخفی کردن متن‌ها، استفاده از رنگ پس زمینه برای متن یا لینک ها ، استفاده از فونت ریز و کوچک که کاربر قادر به خواندن متن نیست.
  • استفاده بیش از حد کلمات کلیدی (keyword stuffing) و قراردادن کلمات کلیدی بی ربط به محتوای سایت
  • ایجاد صفحات با کیفیت پایین و محتوای بسیار کم که با کلمه کلیدی و لینک‌های زیادی پر شده‌اند.

به طور کلی هدف سئو کلاه سفید جلب رضایت کاربر و خشنود نگه داشتن آن است ، اما در سئو کلاه سیاه صرفا برای کسب رتبه در موتورهای جستجو تلاش می شود.

 ابزارهای سئو (SEO Tools)

اما بعد از اینکه در مورد سئو و روش‌های تاثیرگذار در رتبه بندی موتورهای جستجو خواندید اکنون نیاز به ابزارهای دارید که به شما در تحلیل و آنالیز وب سایت کمک کند. به کمک این ابزارها می توانید عملکرد خود و رقیب‌تان را در هر لحظه مورد بررسی قرار دهید.

Google Analytics
analytics
  : اگر شما واقعا در SEO قدم گذاشته اید ، گوگل آنالیتیکس غیر قابل انکار است. مشاهده صفحاتی که بیشترین ورودی و کلیک را از گوگل داشته اند، نرخ خروج از سایت، تحلیل ترافیک و درصد ورودی از طریق موتور جستجو تنها بخشی از اطلاعات مفیدی است که آنالیتیکس در اختیار شما قرار می دهد. مشاهده سایت»

google-webmaster-tools

Google Search Console:  کنسول جستجوی گوگل (GSC) مجموعه‌ای از ابزارهای مفید است که مستقیم از سوی گوگل جهت کمک به مدیران سایت ارایه شده است. شما می توانید محتوای تکراری ، وضعیت ایندکس صفحات و نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو و … را مشاهده و بررسی کنید.  مشاهده سایت »

Google Keyword Planner
adwords
: ابزاری از سوی گوگل برای کشف و انتخاب کلمات کلیدی مناسب جهت فرآیند سئو یا کمپین‌های تبلیغات اینترنتی و مشاهده میزان جستجو کلمات مدنظر در بازه زمانی خاص. در نظر داشته باشید برای دسترسی به این ابزار به وی پی ان نیاز دارید.  مشاهده سایت »

Google Mobile-Friendly Test
developers-logo
: گوگل اهمیت زیادی برای سایت‌های که با رزولوشن‌های مختلف و دستگاه‌های مختلف تطبیق پذیر و واکنش‌گرا است قائل می شود. ابزار تست سایت برای موبایل وضعیت سایت شما را در این مورد نشان می‌هد. مشاهده و تست »

Google PageSpeed Insights
pagespeed
: سرعت بارگذاری سایت یکی دیگر از عوامل رتبه بندی است. ابزار تست سرعت گوگل به شما می گویید یک سایت با سرعت خرگوش دارید یا سایتی شبیه لاک پشت ! همچنین جهت افزایش سرعت سایت پیشنهاداتی نیز به شما ارایه می‌شود. مشاهده و تست »

Sitecheckup
sitecheckup
: سایت چکاپ به عنوان یک سامانه تحلیل‌گر، هر وب‌سایتی را از نظر SEO بررسی و آنالیز می‌کند و در راستای حل مشکلات موجود، راهکار‌های اثربخش پیشنهاد می‌دهد و با ارائه گزارش کامل مشکلات سئو به زبان فارسی به شما کمک می کند. مشاهده سایت »

Browseo
browseo
: یک ابزار عالی برای مشاهده سایت به روش عنکبوت‌ موتورهای جستجو که با آن وضعیت نمایش محتوا و لینک‌های قابل دسترسی را می‌توان دید. اگر بخشی از محتوا یا لینک‌های شما در اینجا نمایش داده نشد برای رفع آن سریعتر اقدام کنید. مشاهده سایت »

Open Site Explorer
site-explorer
: سایت اکسپلورر ابزاری برای شناسایی و نمایش لینک‌ها است. این ابزار توسط شرکت MOZ توسعه یافته است و در بخش Off-site حسابی به شما کمک می کند. دقت کنید که برخی ویژگی‌های پایه به صورت رایگان ارایه شده است و برای قسمت پیشرفته و دریافت گزارش نیاز به حساب کاربری دارید. مشاهده سایت »

مقاله مرتبط: سئو چیست؟ هر آنچه که باید درباره سئو بدانید

  • web iran جمشیدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی