روش های بازاریابی اینترنتی

۲ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است

۱۸
اسفند



تعریف بازاریابی دیجیتال

اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ(Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیزمدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد.

اما با توجه به توسعه فناوری اطلاعات طی سالهای اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران، استفاده گسترده از موبایل و افزایشضریب نفوذ اینترنت در جهان، امروزه به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار می‌گیرد.

تعریف بازاریابی دیجیتال

سایت HubSpot که از سایت‌های معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب می‌شود در تعریف بازاریابی دیجیتال به این نکته اشاره کرده است که این عبارت، یک چتر مفهومی محسوب می‌شود.

به عبارت دیگر، به جای اینکه بتوان تعریف مستقیمی برای آن ارائه کرد، بهتر است همه‌ی آن تکنیک‌ها و ابزارهایی را بشناسیم که زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.

دیجیتال مارکتینگ چیست!

همانطور که عرض کردم، هدف اصلی این مقاله این است که شما بدانید که چگونه می‌توانید از دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارتان استفاده کنید تا موفق شوید. ولی برای این که به این پی ببرید لازم است که اول از همه با تعریف دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.

در کل هر کاری که شما در اینترنت و فضای مجازی برای تبلیغ، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان انجام بدهید، درگیر بازاریابی دیجیتال شده‌اید. معمولا کسب و کار ها زمانی که وارد دنیای بازاریابی دیجیتال می‌شوند، مخاطبین خودشان را مشخص می‌کنند و بیشتر تمرکزشان را روی این افراد می‌گذارند: یعنی تشخیص می‌دهند که بیشتر از همه با چه نوع افرادی یا با چه قشری سر و کار دارند. اگر می‌خوهید که به صورت هدفمند و هوشمند وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ بشوید حتما این کار را انجام بدهید.

حالا برگردیم سر بحث خرید! اگر از شما بپرسم که تفاوت خریدهای امروزی با خریدهای مثلا 10 سال پیش چه فرقی دارند، چه جوابی می‌دهید؟ کمی در مورد جواب این سوال فکر کنید. تفاوت اساسی که در رفتار خرید مشتریان ایجاد شده است این است که امروزه مشتریان قبل از اینکه خریدی انجام بدهند، به دنبال اطلاعات هستند.

یعنی چه مشتریان دنبال اطلاعات هستند؟

بگذارید توضیح بدهم. در سال‌های گذشته، رقابت بازار نسبت به الان خیلی کمتر بود؛ یعنی چه؟ یعنی یک محصول را یک یا نهایتا دو شرکت تولید می‌کردند. این در مورد خدمات هم صدق می‌کند. به همین دلیل مشتریان گزینه‌های زیادی نداشتند و ناچار به خرید بودند. ولی الان ممکن است یک محصول یا یک سری خدمات را 10 مجموعه ارائه بدهند! به همین دلیل است که مشتریان قبل از اینکه خریدی انجام بدهند، تحقیق می‌کنند و اطلاعات به دست آورده را از چند نظر مقایسه می‌کنند: مثلا قیمت کدام مناسب‌تر است، خدمات پس از فروش کدام مجموعه بهتر است، یا حتی وبسایت کدام خوشگل‌تر است! (بله این مورد هم تاثیر زیادی در تجربه کاربر دارد!)

دقیقا همینجاست که دیجیتال مارکتینگ پررنگ می‌شود! ابزارها و تکنیک‌هایی که دیجیتال مارکتینگ پیشنهاد می‌دهد این توانایی را به شما می‌دهد که با استفاده از پلتفرم‌های مختلف (مثل شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات در گوگل و ...) هم تبلیغات کنید و هم اطلاعات زیادی به مشتریان بدهید تا به شما اعتماد کنند.

بازاریابی دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

همان اول هم گفتم که برای اینکه در زمینه کسب و کارهای مدرن موفق شوید حتما باید از دیجیتال مارتکتینگ سر دربیاورید. ولی چیزی که نگفتم این است که دیجیتال مارکتینگ یک زمینه بسیار گسترده‌ است (یعنی یک چیز نیست). در حقیقت بازاریابی دیجیتال از چند عنصر مختلف تشکیل شده است. پس شما اگر این عناصر را بشناسید، در حقیقت دیجیتال مارکتینگ را یاد گرفته‌اید.


وبسایت مارکتینگ

همین اول بگویم که یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق با یک وبسایت خوشگل و بهینه شروع می‌شود! اولین تعاملی که کاربران با شما دارند وبسایت شماست. دیگر در وبسایت مثل کسب و کارهای قدیمی نمی‌توانید یک مسئول فروش زیبا و چرب زبان بگذارید تا مشتری را جذب کند! پس باید کاری کنید که مشتری جذب خودِ وبسایت شود.

بسیاری از تکنیک‌هایی که در زمینه بازاریابی دیجیتال انجام خواهید داد در نهایت کاربر را به سمت وبسایت شما هدایت خواهند کرد. یعنی اگر یک کاربر عادی بخواهد به یک سرنخ تبدیل شود و یا یک سرنخ به مشتری تبدیل شود، همه این اتفاقات باید در وبسایت شما بیفتد.

یکی از راحت‌ترین روش‌های بهینه سازی وبسایت برای جذب مشتری این است که ظاهر و چیدمان سایتتان را تا جایی که می‌توانید ساده، جذاب و مفید بکنید. همیشه این قانون طلایی را آویزه گوشتان بکنید: زیبایی در سادگی است. سادگی به این معنی نیست که هیچ رنگ و لعابی به سایتتان ندهید بلکه منظور من این است که سایتتان را بی خود و بی جهت شلوغ پلوغ نکنید. شرکت Adobe را می‌شناسید؟ خیلی شرکت بزرگی است! مثلا فتوشاپ محصول این شرکت است (یعنی در زمینه گرافیک، غول جهانی هستند). این شرکت یک سری تحقیقات انجام داده و به این نتیجه رسیده که اگر وبسایت شما جذاب و خوشگل نباشد، 38 درصد کاربران از آن خارج می‌شوند، حتی اگر محتوای وبسایتتان مفید باشد!

خب الان بحث ظاهر وبسایت را تمام کردیم و دیدیم که خیلی مهم است. ولی ظاهر وبسایت تنها معیار مهم نیست. چون اگر فقط روی ظاهر تمرکز کنید کاربران بعد از مدت کوتاهی متوجه می‌شوند که سایت شما فقط یک پوسته است و هیچ مغزی ندارد!

به همین دلیل موضوع مهم بعدی در زمینه سایت این است که حتما آن را به صورت بهینه بچینید. آیا اصطلاح "تجربه مشتری" به گوشتان خورده؟ در انگلیسی به آن User Experience می‌گوییم و با اختصار UX نشان می‌دهیم. خیلی خودمانی بخواهم بگویم، تجربه کاربر در حقیقت همان حسی است که کاربر در حین کار کردن با وبسایت شما دارد.

مثلا اگر وبسایت شما خیلی کند باشد یا ساختار آن پیچیده باشد و کاربر نتواند به راحتی چیزی که می‌خواهد را پیدا کند، تجربه بدی خواهد داشت و برعکس (البته این موارد فقط بخشی از تجربه کاربری هستند). حالا متوجه می‌شوید؟ علاوه بر ظاهر زیبا، باید چیدمان سایتتان را هم بهینه بکنید تا کاربر تجربه خوبی از آن داشته باشد و زمان بیشتری در آن بگذراند.

مورد دیگری هم که می‌خواهم برایتان بگویم، مسئله واکنش گرایی  یا همان ریسپانسیو (responsive) بودن است. می‌دانید که هر کاربر با یک وسیله خاصی وارد وبسایت شما می‌شود: یکی با تبلت، یکی با گوشی و دیگری با کامپیوتر. اندازه نمایشگر هر کدام از این دستگاه‌ها فرق می‌کند. اگر وبسایت شما ریسپانسیو باشد، خیلی سریع خودش را با اندازه صفحه کاربر وفق می‌دهد تا مطالب به صورت درست نمایش داده شوند ولی اگر اینطور نباشد، چیدمان شما به هم می‌ریزد و کاربر سریعا وبسایت را ترک می‌کند.

بازاریابی محتوا

یادتان باشد گفتیم که کاربران و مشتریان جدید معمولا قبل از خرید دنبال اطلاعات هستند تا خریدشان را بر اساس آن انجام بدهند. حالا به نظر شما این اطلاعات را از کجا به دست می‌آورند؟ منابع زیادی برای پیدا کردن اطلاعات وجود دارد ولی چه کسی بهتر از شما؟ به نظرتان محصولی که می‌خواهید بفروشید را شما می‌توانید بهتر معرفی کنید یا افرادِ دیگر؟ قطعا خود شما!

اینجاست که باید از بازاریابی محتوا (content marketing) استفاده کنید. راه‌های زیادی هم برای این کار وجود دارد ولی آسان‌ترین و در عین موثرترین راه آن، ایجاد یک وبلاگ است. در وبلاگی که می‌نویسید چند کار را می‌توانید همزمان انجام بدهید:

  • اول از همه، اطلاعات صحیح و حتی تبلیغ محور را می‌توانید در اختیار مشتریان قرار بدهید. ولی دقت کنید که اگر در این مطالب، بیشتر به جای اطلاعات، روی تبلیغات تمرکز کنید، مشتریان ممکن است اعتماد چندانی به شما نکنند. بهتر است که جنبه تبلیغاتی را بیشتر با پست‌های سوشال یا روش‌های دیگر (مانند تبلیغات در گوگل) انجام بدهید.
  • دوم اینکه اگر وبلاگ شما قوی و در عین حال جذاب باشد، شما کاربران خودتان را پرورش خواهید داد.یعنی چه؟ یعنی بعد از مدتی که کاربران از وبلاگ شما دیدن کنند و متوجه شوند که اطلاعات خوبی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید، به خواننده‌های دائمی و ثابت تبدیل خواهند شد و این باعث می‌شود که به مشتری شما هم تبدیل بشوند.
  • مسئله آخر این است که وبلاگ شما باید بخش نظرات داشته باشد. این کار همیشه به نفع شماست. چرا؟ اول اینکه اگر مطالب شما خوب باشند، کاربران متوجه این قضیه خواهند شد و این قدرت و برتری شما در بخش نظرات بازتاب پیدا خواهد کرد. همچنین این مسئله برای کاربران جدید شما هم قابل مشاهده است! یعنی بدون اینکه کاری بکنید کاربران جدید تا حد زیادی به شما اعتماد خواهند کرد! گذشته از آن، حتی اگر شکایت یا گلایه‌ای هم از شما بشود (در بخش نظرات) با رسیدگی سریع و مردم دارانه، به همه نشان خواهید داد که برند شما همیشه مشتری برایش مهم است!

همچنین حتی اگر به اندازه کافی شناخته شوید و اعتماد جلب کنید، می‌توانید سطح محتوای خودتان را بالا برده و درآمدی هم از آن داشته باشید. برای مثال، الان کتاب‌های الکترونیکی (e-book) هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی یکی از عناصر مهم دیجیتال مارکتینگ هستند.

یکی از مزایای بازاریابی محتوا این است که دست شما را باز می‌گذارد! الان توضیح می‌دهم: شما برای این که در نتایج جستجوی گوگل (SERP) بالا باشید باید به بحث کلمات کلیدی اهمیت بدهید (تمامی این موارد در مجموعه سئو با جزئیات توضیح داده شده‌اند). از این طریق می‌توانید ببینید که این روزها چه موضوعاتی روی بورس هستند (یعنی میزان جست و جوی بالایی دارند) تا در مورد آن‌ها نوشته و کاربران بیشتری را به وبسایت خودتان هدایت کنید. حتی اگر این موضوعات مستقیما به محصولات یا خدمات شما ربط نداشته باشند حداقل می‌توانند کاربران را با وبسایت شما آشنا کنند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

همین الان به این سوال جواب بدهید: دور و برتان چند نفر می‌شناسید که یکی از برنامه‌های تلگرام، اینستاگرام، واتسپ یا توئیتر را نداشته باشد؟ یا با وبسایتی مثل لنکدین آشنا نباشد؟ شخصا 99 درصد افرادی که من میشناسم تقریبا از همه این شبکه‌ها استفاده می‌کنند!

شبکه‌های اجتماعی را نه تنها همه استفاده می‌کنند بلکه بخشی از زندگی روزمره بیشتر افراد شده است. به این دلیل شما هم باید از این فرصت بهترین استفاده را بکنید چون بازاری در اختیار دارید که تا دلتان بخواهد کاربر دارد و حتی در اکثر مواقع، شما برای ورود و استفاده از این بازار، نیاز به هزینه خاصی ندارید. مثلا درست کردن یک پیج در اینستاگرام یا یک کانال در تلگرام چه هزینه‌ای برای شما دارد؟

بله خیلی‌ها از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و این شانس خوبی برای شما است. ولی از طرف دیگرتهدید بزرگی هم است چون اگر وارد این بازار نشوید و یا نتوانید به طرز صحیحی در آن فعالیت داشته باشید، به همان اندازه که می‌تواند به برند شما کمک کند به همان اندازه هم می‌تواند به شما ضرر برساند!

تبلیغات در گوگل (Google AdWords)

برای این که بتوانید موفقیت وبسایت خودتان را بسنجید نیاز به یک سری اطلاعات و آمار و ارقام دارید. یکی از این آمار (که یکی از مهم‌ترین معیارها هم است) ترافیک وبسایت شماست: یعنی در یک دوره مشخص، چند تا کاربر وارد وبسایت شما شده‌اند، چند صفحه از وبسایت شما را دیده‌اند و در کل چقدر زمان در وبسایت شما سپری کرده‌اند.

حالا برای اینکه بتوانید از طریق گوگل ورودی بگیرید، باید جزء نتایج برتر گوگل باشید. معمولا صفحه اول نتایج گوگل (که 10 نتیجه نشان می‌دهد) به عنوان نتایج برتر شناخته می‌شود. معمولا هر چه از رنگ و از صفحه اول دورتر باشید، میزان ورودی شما هم (از گوگل) کمتر می‌شود.

خب کاری ندارد که! سئوی وبسایتم را درست می‌کنم و مثل خان در صفحه اول گوگل می‌نشینم! به این راحتی هم نیست! درست است که هدف اصلی سئو بالا آوردن وبسایت شماست ولی سئو به این زودی عمل نمی‌کند چون باید در طول زمان کار خودش را بکند و گوگل شما را به عنوان وبسایت برتر بشناسد!

پس چه کار کنیم؟ تبلیغات در گوگل! به این راحتی! با استفاده از تبلیغات در گوگل، خیلی راحت می‌توانید هم برای کار خودتان تبلیغ کنید، هم ورودی زیادی بگیرید و هم در صفحه اول گوگل باشید!

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

در پازل بازاریابی که می‌چینید، بازاریابی ایمیلی هم یکی از تکه‌های بزرگ و مهم است. قبل از اینکه ایکیل مارکتینگ خودتان را شروع کنید باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید. ایمیل مارکتینگ نسبت به سایر روش‌های بازاریابی کمی حساس‌تر است. چرا؟ چون تعداد ایمیل‌های اسپم (یا جفنگ) که برای کاربران فرستاده می‌شود خیلی زیاد است.

اگر محتوای ایمیل و حتی زمان و تعداد ارسال آن را به درستی و با شناخت کافی از کاربرانتان انجام ندهید، ایمیل شما هم با بقیه ایمیل‌های اسپم فرقی نخواهد داشت و کاربران برای آن ارزشی قائل نخواهند شد.

محتوای ایمیل‌هایی که برای کاربران و مشتریان خودتان ارسال می‌کنید طبیعتا به نوع کسب و کار شما بستگی دارد. ولی برای این که عملکرد موفق‌تری داشته باشید بهتر است از تجربه ما استفاده کنید. در این قسمت چند موضوع محتوای پیشنهادی برای شما گذاشته‌ایم:

  • وقتی کاربر جدیدی در خبرنامه شما عضو می‌شود، یک ایمیل خوشامدگویی برای او ارسال کنید و همچنین خیلی مختصر برایش توضیح بدهید که در وبسایت شما باید انتظار چه نوع مطالبی را داشته باشد.
  • برای پیشنهادات ویژه، فروش‌های مناسبتی (مانند فروش ویژه عید یا هر مناسب دیگر) و تخفیف‌های ویژه و جدیدتان می‌توانید برای آن‌ها ایمیل ارسال کنید و به وبسایت دعوتشان کنید.
  • اگر محتوایی برای دانلود روی سایتتان دارید، سعی کنید بعد از اینکه کاربران آن را دانلود کردند، یک ایمیل تشکر برای آن‌ها بفرستید و حتی محتواهای مشابهی هم برای او پیشنهاد دهید.

بهتر است این نکته را هم خدمتتان عرض کنم که ایمیل مارکتینگ معمولا برای پرورش و حفظ سرنخ‌ها استفاده می‌‎شود نه برای به دست آوردن سرنخ‌های جدید. البته این کار را هم می‌توان با استفاده از ایمیل کرد ولی تا حدی سخت است.

معرفی ابزارهای بازاریابی دیجیتال

همانطور که گفتم در دیجیتال مارکتینگ ابزارهای زیادی وجود دارد که قصد دارم در مورد این ابزارها صحبت کنم. در ادامه تمام ابزارها و روش هایی که در بازاریابی دیجیتال کاربرد دارند را به شما معرفی می کنم

 

1.بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو (SEO)

یکی از بهترین روش های بازاریابی دیجیتال که رقابت بسیاری در آن وجو دارد سئو است. با بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست و جو می توانید هدفمند ترین مخاطبین را داشته باشید. همیشه گفتم و باز هم می گویم سئو را با هیچ روش دیگر تبلیغاتی نمی شود مقایسه کرد.

مخاطبی که خودش به دنبال خدمات و محصولات شما می گردد مسلما هدفمندترین مخاطب شما خواهد بود. چون با توجه به نیازش شما را انتخاب می کند.

در این روش با بهینه سازی داخلی و خارجی سایت که شامل بهینه سازی قالب سایت، سرعت سایت، مسائل تکنیکی و تولید محتوای سئو شده و توزیع آن می شود، سایت خود را برای موتورهای جست و جو بهینه می کنید تا وب سایت شما زودتر از رقبایتان در معرض دید مخاطبانتان قرار بگیرد.

اگر از سئو اطلاعات کافی ندارید پیشنهاد می کنم مقاله سئو چیست؟ را حتما بخوانید.

 

2.بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی دیجیتال است که مناسب برای همه ی کسب و کارهای آنلاین با هر سرمایه و بودجه ای است. فرقی نمی کند کسب و کار اینترنتی شما کوچک باشد یا بزرگ، سرمایه برای تبلیغات اینترنتی دارید یا نه! در بازاریابی محتوا با توجه به نیاز مخاطبانتان می توانید برای رفع نیازشان محتوا تولید کنید. ممکن است با نوشتن یک مقاله بتوانید نیاز مخاطبانتان را بر طرف کنید یا اینکه یک ویدئوی آموزشی تولید کنید.

در واقع در این روش محتوای تولیدی شما مثل یک قلاب عمل می کند. با تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطبانتان می توانید آن ها را به مشتریانتان تبدیل کنید. ابتدا با محتوای رایگان شما نیازشان بر طرف می شود و بعد به شما اعتماد می کنند و  خواهان محصولات و خدمات پولی شما که به محتواهای آموزشی تان ارتباط دارند می شوند.

در بازاریابی محتوا که زیر مجموعه ای از بازاریابی درونگرا است دیگر نیازی نیست به دنبال مشتری بگردید و آنها را قانع کنید که از محصولات شما استفاده کنند. بلکه مشتری خودش با میل خودش به سمت شما می آید و خواستار محصولات و خدمات شما می شود.

 

3.شبکه های اجتماعی (Social Media)

یکی از قدرتمند ترین و تاثیر گذار ترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ شبکه های اجتماعی هستند. همانطور که می دانید کاربران فعلی اینترنتی بیشتر از موبایل های خود برای رفع نیاز یا گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنند. همین امر باعث می شود که بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی نیز به سر ببرند.

در این شرایط راه اندازی کمپین های تبلیغاتی ویروسی می توانند بهترین بازدهی ها را برای هر نوع کسب و کاری بوجود آورند. افرادی با کسب و کارهایی هستند که حتی بدون داشتن سایت و به صورت کاملا رایگان توسط شبکه های اجتماعی محبوب، کسب درآمد های بالایی را برای خود رقم می زنند. از خانمی که در منزل خود کیک می پزد گرفته تا فردی که توی کار پرورش زالو است. هر کسی می تواند از شبکه های اجتماعی برای درآمد زائی خود استفاده کند.

با این وجود شبکه های اجتماعی یکی از بهترین کانال هایی است که از آن می توان برای بازاریابی دیجیتالی استفاده کرد. پتانسیلی که در شبکه های اجتماعی برای تبلیغات وجود دارد شاید در هیچ کدام از رسانه ها وجود نداشته باشد.

 

4.بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

هنوز هم ایمیل مارکتینگ در ایران جواب می دهد. این جمله را بارها به افرادی که درباره ایمیل مارکتینگ حس خوبی ندارند گفته ام. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل ابزاری است که هیچ کسب و کار موفقی را نمی توانید پیدا کنید که از آن بهره نگرفته باشد.

در واقع بازاریابی با ایمیل ابزاری است که موفقیت در هر کسب و کار آنلاینی را تضمین می کند. هرکسب و کاری با ایمیل مارکتینگ می تواند مخاطبان بیشتری را به مشتریان وفادارش تبدیل کند. این ثابت شده است. برای درک این موضوع می توانید به ایمیل هایی که سایت های بزرگ آخر هفته ها برای شما ارسال می کنند نگاه کنید.

ایمیل مارکتینگ هم دقیقا مثل بازاریابی محتوا مناسب برای هر کسب و کاری با توجه به هر میزان بودجه ای است. شما می توانید در ابتدا بدون هیچ هزینه ای از این روش بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. از طرفی مقرون به صرفه بودنش است که مورد توجه بسیاری از کسب و کارهای آنلاین قرار گرفته است. بازگشت سرمایه بالاش هم خیال هر کسی که از این ابزار سومند استفاده می کند را راحت کرده است.

ایمیل مارکتینگ مناسب ترین ابزار برای رابطه سازی است. یعنی شما فقط از طریق ایمیل می توانید پیشنهاد های ویژه تان را به کاربران سایتتان بدهید و آن ها را مجاب کنید دوباره به سایت شما بیایند. البته خیلی ها می گن تا وقتی که تلگرام هست چرا ایمیل مارکتینگ؟ که من دقیقا با این افراد مخالف هستم. چون ایمیل ابزاری است که هیچ شبکه اجتماعی محبوبی نمی تواند جایش را بگیرد. تلگرام هم مانند دیگر شبکه های اجتماعی که نابود شدند نابود می شود. شکی درش نیست.

ایمیل مارکتینگ فقط به اینجا ختم نمی شود که صرفا شما با ارسال یک ایمیلی که در آن پیشنهاد خرید محصولی را با ارائه کوپن تخفیف 50 درصدی به کاربرانتان را داده اید! بلکه فراتر از این داستان ها است. با ایمیل مارکتینگ می توانید فروش های بی نظیری را در همان لحظات ابتدایی که کاربر تازه با سایت شما آشنا شده است ایجاد کنید.

هیچ کسب و کار اینترنتی را ندیده ام که موفق باشد و از ایمیل مارکتینگ استفاده نکرده باشد!

اگر هنوز به ایمیل مارکتینگ شک دارید و قانع نشده اید بهتون پیشنهاد می کنم ویدئوی آیا ایمیل مارکتینگ در ایران مرده است؟ را همین حالا ببینید.

 

5.بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

همین الان به سایت آپارات خودمان سر بزنید و ویدئوهای تبلیغاتی که در آن وجود دارد را ببینید. بیشتر دیدن ویدئو را ترجیح می دهید یا خواندن مقالات طولانی را؟ اگر همین مقاله به صورت ویدئو بود بهتر نبود؟ ویدئو ها تاثیر گذاری خیلی بیشتری را روی مخاطبان نسبت به دیگر فرمت های محتوایی می گذارند.

درک این مسئله بسیار آسان است. اگر من جلوی ویدئو ظاهر می شدم و با شما رو در رو صحبت می کردم چه اتفاقی می افتاد؟ مسلما بیشتر به من اعتماد می کردید. حس بهتری نسبت به من در شما ایجاد می شد.

دقیقا ویدئو مارکتینگ ابزاری است در بازاریابی دیجیتال که بیشترین تاثیر گذاری را روی مخاطبان می گذارد. یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی محتوا ویدئو مارکتینگ است. محتواهای ویدئویی خیلی خیلی بیشتر می توانند تاثیر گذار باشند. شاید تا چند سال پیش کسی علاقه ای به دیدن ویدئو ها نداشت. ولی الان قضیه فرق کرده است. الان هر کسی دارای اینترنت پر سرعت است. الان سلیقه ها عوض شده. الان حوصله ها کم تر شده. خیلی از افراد هستند که دیدن ویدئو ها را به خواندن متون طولانی ترجیح می دهند.

جهت مطالعه کامل مطلب دیجیتال مارکتینک چیست به سایت مدیر وب مراجعه کنید:

https://modireweb.com/what-is-the-digital-marketing


  • web iran جمشیدی
۱۸
اسفند
اگر ادعا کنیم که در این دوره و روزگار، اکثریت قریب به اتفاق مردم با هشتگ آشنایی دارند سخن گزافی نگفته‌ایم؛ اما آشنایی با یک مفهوم لزوماً به معنای درک آن نیست. به همین دلیل، در این مطلب تلاش می‌کنیم تا آشنایی شما با کلمه هشتگ را به درک هر چه بیشتر آن نزدیک کنیم. 

هشتگ چیست؟

هشتگ از نظر فنی در واقع روشی برای افزودن متا دیتا (metadata) به محتوایی است که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید تا پیدا کردن، دنبال کردن و درک آن توسط کاربران و وب‌سایت‌های اجتماعی آسان‌تر شود.هشتگ‌ها با علامت # شروع می‌شوند و به دنبال این علامت یک کلمه یا مجموعه‌ای از کلمات بدون فاصله یا علائم خاص (مثل ویرگول یا علامت نقل قول) درج می‌شود. به‌عنوان مثال، می‌توان به هشتگ‌های فارسی و انگلیسی #SEO یا #بازاریابی اشاره کرد.توجه داشته باشید که استفاده از حروف کوچک یا بزرگ انگلیسی در هشتگ‌ها تفاوتی ایجاد نمی‌کند؛ مثلاً هشتگ #seo با هشتگ #SEO تفاوتی ندارد؛ درعین‌حال برای سهولت در خوانایی هشتگ‌هایی که شامل چندین کلمه انگلیسی هستند می‌توان اولین حرف هر کلمه را با حرف بزرگ نوشت. از آنجایی که در زبان فارسی راهی برای تفکیک کلمات با حروف بزرگ نداریم، معمولاً بین هر کلمه از یک علامت آندرلاین (_) استفاده می‌کنیم. به‌علاوه می‌توانید از اعداد نیز در هشتگ‌های خود استفاده کنید.

استفاده از هشتگ از کجا رواج یافت؟

اولین بار هشتگ توسط یکی از کارمندان سابق گوگل به نام کریس مِسینا استفاده شد. او برای اولین بار در سال 2007 میلادی پستی را با هشتگ #barcamp در توییتر ارسال کرد. کلمه hashtag در سال 2010 وارد واژه نامه آکسفورد شد. 

چرا از هشتگ استفاده می‌کنیم؟

اساساً هشتگ برای کاربران به‌عنوان میانبری برای دسته بندی محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نتیجه، پیدا کردن مطالب جدید یا مرتبط آسان‌تر می‌شود. درعین‌حال دلایل دیگری هم برای استفاده از هشتگ وجود دارد که در اینجا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:• کاربرانی که هشتگ خاصی را دنبال می‌کنند حتی در صورتی که شما را فالو نکرده باشند باز هم می‌توانند محتوای شما را پیدا کنند؛ به عبارت دیگر، با استفاده از هشتگ و به‌خصوص هشتگ‌های محبوب می‌توانید مخاطبان بالقوه خود را افزایش بدهید.• با استفاده از هشتگ می‌توانید مطالب و محتوای خود را به مباحث مختلفی که در شبکه‌های اجتماعی جریان دارد اضافه کنید؛ مثلاً اگر یک بحث محبوب در توییتر جریان داشته باشد و بخواهید پاسخی به آن اضافه کنید می‌توانید هشتگ مخصوص آن را در پست خود درج کنید تا مطلب شما در معرض دید افرادی که آن موضوع را دنبال می‌کنند قرار بگیرد.• هشتگ‌ها دسته بندی مطالب را برای شبکه‌های اجتماعی آسان‌تر می‌کنند و از این طریق، عملکرد جستجوی آن‌ها بهبود پیدا کرده و کارآمدتر می‌شود. به‌عنوان مثال، با اضافه کردن هشتگ #SEO در توییت خود به توییتر نشان می‌دهید که مطلب شما درباره سئو است؛ در نتیجه، هنگامی که کاربران در توییتر کلمه SEO را جستجو می‌کنند محتوای شما در نتایج ظاهر خواهد شد.• مطالعات و بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که استفاده از هشتگ باعث افزایش تعامل کاربران می‌شود. در این رابطه در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

چطور هشتگ‌های خودمان را ایجاد کنیم؟

با استفاده از علامت # و کلمات مورد نظرتان (بدون فاصله یا درج علائم خاص) می‌توانید هر هشتگی که می‌خواهید را ایجاد کنید. به‌عنوان مثال #هشتگ_من.

چه زمانی یک هشتگ «ترند» می‌شود؟

احتمالاً اصطلاح «ترند شدن» هشتگ‌ها به گوشتان خورده است. این اصطلاح بیشتر برای توییتر به کار برده می‌شود و هنگامی یک هشتگ ترند می‌شود که تعداد زیادی از مردم در پیام‌های خود از آن استفاده کرده باشند. کسب‌وکارهای مختلف به کرّات از این خاصیت هشتگ‌ها در راستای اهداف بازاریابی خود بهره برداری کرده‌اند. به‌عنوان مثال، کافی است سری به توییتر بزنید و هشتگ #justdoit را جستجو کنید تا ببینید که شرکت نایکی (Nike) چگونه از هشتگ‌ها برای ترویج و شناساندن هر چه بیشتر برند خود استفاده می‌کند.

ابزارهای تحقیق هشتگ

همان‌طور که برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب به تحقیق و بررسی نیاز دارید، برای ارزیابی و کشف هشتگ‌های مختلف مناسب نیز باید تحقیق کنید تا بتوانید محتوای خود را به دست مخاطب مناسب برسانید. ابزارهای رایگانی در بستر وب موجود است که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند؛ درعین‌حال باید توجه داشت که بسیاری از این ابزارها از زبان فارسی به‌درستی یا کاملاً پشتیبانی نمی‌کنند. در اینجا به برخی از مهم‌ترین ابزارهای تحقیق هشتگ اشاره می‌کنیم:• Hashtagify.me یک ابزار رایگان برای پیدا کردن هشتگ‌ها و بررسی محبوبیت آن‌هاست. این ابزار اطلاعات آماری مختلفی را در رابطه با هشتگ‌ها نمایش می‌دهد و گزینه‌های متناسب با هشتگ انتخابی‌تان را نیز پیشنهاد می‌دهد. پشتیبانی این ابزار از زبان فارسی نسبت به سایر ابزارهای رایگان مطلوب‌تر است.• RiteTag نیز یک ابزار جستجوی هشتگ برای فیس‌بوک و توییتر است که عملکرد جاری هشتگ مورد نظرتان را نشان می‌دهد. متأسفانه این ابزار از زبان فارسی به‌درستی پشتیبانی نمی‌کند.• SocialMention ابزار دیگری است که قدرت و محبوبیت هشتگ‌ها را به همراه اطلاعات آماری کاربردی دیگری نمایش می‌دهد. این ابزار به‌طورکلی از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند.در کنار این ابزارها، استراتژی ساده‌تری هم برای پیدا کردن هشتگ‌ها وجود دارد؛ به این ترتیب که به سراغ کاربرانی می‌روید که حوزه فعالیتشان با شما شباهت یا قرابت دارد تا ببینید که از چه هشتگ‌هایی استفاده می‌کنند. این یک روش کاربردی و آسان برای پیدا کردن هشتگ‌های ارزشمندی است که چه بسا از طریق ابزارها و روش‌های معمول کشف شدنی نیستند.

تدوین استراتژی هشتگ

هر اقدامی که در راستای بازاریابی انجام می‌شود نیاز به برنامه ریزی و داشتن استراتژی دارد و طبیعتاً بهره برداری از هشتگ در این مسیر نیز از این قاعده مستثنا نیست. در تدوین استراتژی‌های خود برای استفاده از هشتگ به تناسب هشتگ‌ها با مخاطبانی که به دنبال جذب آن‌ها هستید توجه داشته باشید؛ هر چه مخاطب شما متناسب‌تر باشد، محتوا بیشتر مورد پسندش واقع می‌شود و در نتیجه، هدف شما از انتشار آن محتوا بیشتر محقق خواهد شد.استفاده از هشتگ‌های محبوب (و همچنان متناسب) نیز می‌تواند به دیده شده هر چه بیشتر مطلب شما کمک کند. به‌علاوه، می‌توانید هشتگ مخصوص برند خود را نیز بسازید. هشتگ برند هشتگی است که مخصوصاً برای برند خودتان می‌سازید؛ البته لزومی ندارد که این هشتگ حتماً حاوی نام برند شما باشد. به‌عنوان مثال می‌توان به هشتگ #ImLovinIt برای رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد اشاره کرد. به همین ترتیب می‌توانید برای محصولات و خدمات خود نیز هشتگ بسازید (مثلاً #GalaxyS8 سامسونگ). استراتژی دیگری که برای استفاده از هشتگ می‌توانید اجرا کنید، ساختن هشتگ مخصوص برای کمپین‌های بازاریابی‌تان است. به‌عنوان مثال، در صورت استفاده از کمپین‌های بشر دوستانه می‌توانید از هشتگی شبیه به #نه_به_فقر استفاده کنید. در تمامی استراتژی‌های خود برای بهره برداری از هشتگ از استفاده از هشتگ‌های بیش از حد معمولی و کلی خودداری کنید. اساساً حتی اگر این حس در شما به وجود بیاید که مخاطبان کمتری پیدا خواهید کرد باز هم بهتر است که تا جایی که امکان دارد از هشتگ‌های خاص، منحصر به فرد و درعین‌حال، به یاد ماندنی استفاده کنید. به‌عنوان مثال، برندی که افرادی که به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اند را هدف قرار می‌دهد به‌جای استفاده از #والدین، #پدر یا #مادر (که خیلی کلی هستند) بهتر است که از هشتگ‌هایی مانند #نوزاد، #قدم_نورسیده یا #پدرجدید استفاده کند که دقیق‌تر مخاطب مورد نظر را هدف قرار می‌دهند.نکته دیگری که در استفاده از هشتگ باید مد نظر قرار بدهید توجه به املای هشتگ است. دقت کنید که جابجا شدن حتی یک حرف در هشتگ باعث می‌شود که هشتگ کاملاً متفاوتی ایجاد شود؛ لذا از پیچیده کردن هشتگ‌ها خودداری کنید تا کاربران دیگری که به استفاده از هشتگ شما رغبت دارند دچار اشتباه نشوند یا به‌زحمت نیفتند. به‌علاوه همان‌طور که قبلاً ذکر شد، برای جداسازی کلمات در مورد هشتگ‌های انگلیسی استفاده از حروف بزرگ و برای عبارت‌های فارسی استفاده از آندرلاین در مواقع مقتضی را فراموش نکنید.

در این قسمت به برخی از سایر اصول مهمی که در استراتژی‌های خود برای استفاده از هشتگ باید مد نظر قرار بدهید اشاره می‌کنیم:• برای کلمات درون متن نیز هشتگ بگذارید؛ به عبارت دیگر، همه هشتگ‌ها را در انتهای پست تلنبار نکنید. البته باید از هشتگ کردن همه کلمات خودداری کرده و به یک یا دو هشتگ در متن بسنده کنید.• از هشتگ‌های محبوب استفاده کنید. استفاده از هشتگ‌های معروف به‌خصوص در پلتفرم‌هایی مانند توییتر به دیده شدن هر چه بیشتر شما و برندتان کمک می‌کند.• از هشتگ‌های بیش از حد طولانی استفاده نکنید. خواندن و درک هشتگ‌های طولانی و همچنین استفاده از آن‌ها دشوار است و معمولاً مردم سر خود را برای درک این چنین هشتگ‌هایی به درد نمی‌آورند. چنانچه احساس می‌کنید که باید از بیشتر از چند کلمه در هشتگ خود استفاده کنید، بهتر است که آن را به صورت یک متن معمولی بنویسید.• پیچیدگی و ابهام ایجاد نکنید. توجه داشته باشید که استفاده از استعاره‌ها و کنایه‌هایی که همه کاربران وب با آن‌ها آشنایی ندارند می‌تواند باعث شود که هشتگ شما بی‌ربط به نظر برسد.• هشتگ‌های بی‌ربط را به پست خود اضافه نکنید. گاهی کسب‌وکارهای مختلف با هدف جلب توجه تعداد بیشتری از مردم به سراغ هشتگ‌های محبوبی می‌روند که هیچ ربطی به پست مربوطه یا حوزه فعالیت آن‌ها ندارد.
این تاکتیک در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث شود که پست و کسب‌وکار شما بیشتر در معرض دید قرار بگیرد؛ اما در نهایت باعث ناامیدی کاربرانی می‌شود که به دنبال اطلاعات متفاوتی بوده‌اند و چه بسا پیام شما را به‌عنوان اسپم علامت‌گذاری کنند. در این صورت وضعیت نامطلوبی برای شما ایجاد خواهد شد؛ بنابراین فقط از هشتگ‌هایی استفاده کنید که کاربر در صورت مشاهده پست شما از طریق آن‌ها احساس کند که با اطلاعات متناسب و سودمندی مواجه شده است.• دیگران را برای استفاده از هشتگ‌های خودتان ترغیب کنید. تشویق مخاطبان برای استفاده از هشتگ‌های شرکت باعث ترویج نام برند و گسترش دامنه دسترسی شما به کاربران و مشتریان جدید خواهد شد. به‌عنوان مثال، می‌توانید از مخاطبان خود بخواهید تا نظر یا تجربه‌ای که در یک زمینه خاص داشته‌اند را با یک هشتگ منحصر به فرد ارسال کنند. از این طریق می‌توانید با مخاطبان خود گفتگو و تعامل بیشتری داشته باشید.• در ابزارها و استراتژی‌های بازاریابی خود نیز استفاده از هشتگ‌ها را ترویج کنید. استفاده از هشتگ در کمپین‌های مختلف بازاریابی می‌تواند بسیار ثمربخش باشد. به این منظور از استفاده از هشتگ در تبلیغات تلویزیونی و چاپی و سایر ابزارهای بازاریابی غافل نشوید.• بیش از حد برای استفاده از نام برند در هشتگ‌ها پافشاری نکنید. اگر هشتگ هوشمندانه و طبیعی به نظر برسد ضرورتی برای گنجاندن نام برند در آن وجود نخواهد داشت. تا زمانی که برند برای ترویج استفاده از هشتگ تلاش می‌کند و هشتگ مزبور به مذاق مخاطب خوش می‌آید، پیوند بین هشتگ و برند برقرار خواهد ماند.• از تکرار یک هشتگ در همه پست‌ها خودداری کنید. به‌منظور جلوگیری از تکرار و از دست رفتن دنبال کنندگانتان در شبکه‌های اجتماعی باید به محتوای خود تنوع ببخشید و به تناسب با محتوا از هشتگ‌های متفاوتی استفاده کنید. تنها استثنای این قاعده، هشتگ مخصوص کسب‌وکارتان است که می‌توانید از آن در همه پست‌ها استفاده کنید.• به پلتفرمی که در آن از هشتگ استفاده می‌کنید توجه داشته باشید؛ به عبارت دیگر، دقت کنید که استفاده از هشتگ در تمامی شبکه‌های اجتماعی به یک اندازه مؤثر و کارآمد نیست. به‌عنوان مثال، بر طبق نتایج یک بررسی، توییتر و اینستاگرام بیشترین قابلیت و تمرکز را بر هشتگ داشته‌اند. فیس‌بوک برای کاربردی‌تر کردن هشتگ‌ها تلاش کرده، اما به‌طورکلی جستجوی هشتگ‌ها فقط پست‌های عمومی و پست‌های دوستان و آشنایان کاربر را نمایش می‌دهد.

استفاده از هشتگ در پلتفرم‌های مختلف

در ابتدا توییتر در استفاده از سیستم هشتگ پیشگام شد و پس از آن اغلب شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز تلاش کردند تا از قافله عقب نمانند؛ درعین‌حال، نحوه استفاده هر پلتفرم از هشتگ نسبت به دیگری تا اندازه‌ای متفاوت است. در این قسمت به‌طور خلاصه به نکاتی در مورد استفاده از هشتگ در شبکه‌های اجتماعی مختلف اشاره می‌کنیم.

1. استفاده از هشتگ در توییتر

در توییتر از هشتگ برای آغاز گفتگو درباره موضوعات و مسائل مختلف یا مشارکت در بحث‌های جاری استفاده می‌شود. چنانچه پروفایل شما عمومی باشد (نه خصوصی) همه می‌توانند پست‌هایی که در آن‌ها از هشتگ استفاده کرده‌اید را پیدا کنند. توجه داشته باشید که بر طبق نتایج بررسی‌های مختلفی که انجام گرفته، توییت‌هایی که در آن‌ها فقط از یک هشتگ استفاده شده بیشترین میزان تعامل دریافت می‌کنند؛ اما با افزایش هشتگ‌ها به ارقام بیشتر از دو از میزان تعامل کاسته می‌شود. احتمالاً این وضعیت به این خاطر اتفاق می‌افتد که چنین توییت‌هایی بیشتر به پست‌هایی شباهت دارند که توسط ربات‌ها ایجاد می‌شوند. برای پیدا کردن هشتگ‌ها در توییتر می‌توانید از نوار جستجوی این پلتفرم استفاده کنید؛ روی هشتگ‌هایی که در پست‌ها وجود دارد کلیک کنید؛ یا اینکه به قسمت هشتگ‌های ترند شده مراجعه نمایید. 📷

2. استفاده از هشتگ در اینستاگرام

در اینستاگرام همه تصاویر و فیلم‌هایی که هشتگ مشابهی دارند در یک مجموعه قرار می‌گیرند که امکان فالو کردن آن وجود دارد. استفاده از هشتگ در اینستاگرام با محوریت کشف محتوای جدید و پیدا کردن کاربران و صفحات اینستاگرامی جدید انجام می‌گیرد تا از این طریق، کاربر بیشتر در محیط این پلتفرم فعالیت کند. یک بررسی نشان داد که میزان تعامل پست‌هایی که حداقل حاوی یک هشتگ هستند نسبت به آن‌هایی که هیچ هشتگی ندارند 12.6 درصد بیشتر است. برای پیدا کردن هشتگ‌ها در اینستاگرام کافی است که کلمه یا عبارتی را در نوار جستجوی این پلتفرم وارد کرده یا اینکه بر روی هشتگی که در زیر یک پست قرار دارد کلیک کنید. با کلیک بر روی هر هشتگ وارد صفحه‌ای که می‌شوید که حاوی همه تصاویر و ویدئوهایی است که آن هشتگ در کپشن آن‌ها وجود دارد. با تایپ علامت هشتگ (#) در پست‌هایتان به‌علاوه یک حرف، اینستاگرام با توجه به هشتگ‌هایی که استفاده کرده‌اید و محبوب‌ترین هشتگ‌ها به شما پیشنهاداتی می‌دهد که با لمس هر یک می‌توانید آن را به پست خود اضافه کنید. مطالعات مختلفی برای تعیین بهترین تعداد هشتگ در اینستاگرام انجام شده که نتایج هر کدام با دیگری متفاوت است؛ اما به‌طورکلی هر چه از هشتگ‌های بیشتری در این پلتفرم استفاده کنید، تعامل بیشتری را با پست‌های خود شاهد خواهید بود. درعین‌حال، معمولاً با افزایش هشتگ‌ها به بیشتر از 10 عدد، از میزان تعامل کاسته می‌شود. 📷 اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد تا حداکثر 30 هشتگ را در کپشن تصاویر یا در کامنت‌های خود درج کنید؛ اما پیشنهاد می‌کنیم که برای پیدا کردن تعداد هشتگ مناسب، گزینه‌های مختلفی را با توجه به مخاطبان خاصتان امتحان کنید.

3. استفاده از هشتگ در فیس‌بوک

برخلاف توییتر و اینستاگرام که اکثر پروفایل‌های کاربرانشان عمومی است، پروفایل بسیاری از کاربران فیس‌بوک در حالت خصوصی قرار دارد؛ بنابراین هشتگ‌هایی که بسیاری از مردم در پست‌های خود به کار می‌برند برای عموم مردم قابل مشاهده نیست و لذا فقط در دسترس افرادی قرار دارد که اجازه دسترسی به پروفایل کاربر استفاده کننده از هشتگ را دارند. به همین دلیل، بیشتر هشتگ‌های عمومی فیس‌بوک به اینفلوئنسرها و برندها تعلق دارد.برای پیدا کردن هشتگ‌های مختلف در فیس‌بوک نیز می‌توانید از نوار جستجو استفاده کنید یا اینکه روی هشتگی که در یک پست درج شده کلیک کنید. برای استفاده از هشتگ در فیس‌بوک تعداد هشتگ‌ها را به یک یا دو هشتگ در هر پست محدود کنید. ضمناً به خاطر داشته باشید که هشتگ‌هایی که بیش از 10 کاراکتر دارند تعامل بهتری را دریافت می‌کنند. 📷

4. استفاده از هشتگ در لینکدین

لینکدین یکی از آخرین شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار است که به استفاده از هشتگ روی آورد. توجه داشته باشید که از آنجایی که لینکدین یک شبکه اجتماعی تخصصی و حرفه‌ای است، استفاده از هر هشتگی در مطالب آن نمی‌تواند متناسب یا شایسته باشد. با درج هشتگ مورد نظر یا چند حرف به همراه علامت هشتگ در نوار جستجو یا کلیک بر روی یک هشتگ فهرستی از مطالبی که حاوی آن هشتگ هستند را مشاهده می‌کنید. تعداد هشتگ توصیه‌شده برای لینکدین در هر پست، دو عدد است.

5. استفاده از هشتگ در تامبلر (Tumblr)

در هنگام گذاشتن پست در تامبلر، در قسمت پایین کادری که مطلب را در آن وارد می‌کنید بخشی وجود دارد که می‌توانید تگ‌های مورد نظر را به آن اضافه کنید. تامبلر در ادامه به‌طور خودکار علامت هشتگ را به تگ‌های شما اضافه می‌کند.

6. استفاده از هشتگ در پینترست

در هنگام ایجاد هشتگ در پینترست به این نکته دقت داشته باشید که هشتگ‌ها فقط در توضیح هر پست قابل کلیک هستند. به‌علاوه، امکان جستجوی هشتگ‌ها در پینترست وجود ندارد و لذا برای پیدا کردن محتوای مورد نظر باید به جستجوی کلمات کلیدی اکتفا کنید. معمولاً توصیه می‌شود که برای هر پست از بیشتر از 3 هشتگ استفاده نشود.

7. استفاده از هشتگ در یوتیوب

استفاده از هشتگ در یوتیوب بیشتر در قسمت کامنت های ویدئوها رایج است. کاربران می‌توانند به نظرات خود هشتگ اضافه کنند که کلیک بر روی این هشتگ‌ها کاربر را به فهرستی از ویدئوهایی هدایت می‌کند که عنوان آن‌ها حاوی آن هشتگ است. درعین‌حال، از آنجایی که استفاده از هشتگ در یوتیوب زیاد رایج نیست شاید بهتر باشد که بیشتر بر روی استراتژی‌هایی با محوریت کلمات کلیدی تمرکز کنید. 📷

8. استفاده از هشتگ در تلگرام

کاربرد هشتگ در تلگرام با شبکه‌های اجتماعی دیگر متفاوت است. در تلگرام از هشتگ فقط برای دسته بندی محتوای کانال‌ها (و گروه‌ها) استفاده می‌شود؛ به این ترتیب که مدیر کانال تلگرامی کلمات کلیدی پست‌های خود را با علامت هشتگ مشخص می‌کند و شما با کلیک بر روی هر کدام می‌توانید تعداد دفعات استفاده از آن در کل کانال را به همراه دو فلش بالا و پایین مشاهده کنید. از طریق دو فلشی که ظاهر می‌شود می‌توانید به هشتگ قبلی یا بعدی بروید.  حرف آخرهشتگ ابزار سهل‌الاستفاده و کارآمدی است که در صورتی که از آن به‌درستی استفاده شود می‌تواند مزایای گسترده‌ای را دربرداشته باشد. درعین‌حال، استفاده صحیح از هشتگ مستلزم داشتن آگاهی و توجه به نکاتی است که در این مطلب تلاش کردیم تا بخش عمده‌ای از آن‌ها را پوشش بدهیم. حالا وقت آن رسیده که با توجه به دانشی که کسب کرده‌اید اولین قدم‌های عملیاتی را بردارید و به‌منظور استفاده از هشتگ در راستای اهداف بازاریابی برای کسب‌وکار خود برنامه ریزی کنید. 

منبع: مدیر وب
  • web iran جمشیدی